Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

På besøg hos Klaus.

Jeg har i over et år truet med at besøge Klaus for at fotografere hans Märklin K - skinneanlæg. Hele anlægget er opbygget af moduler, der løber i den ene halvdel af en gang. Det er så forlænget så det bliver ca. 15 m langt ved at lave et hul ind i gavlværelset for enden af gangen. Her fylder anlægget foreløbig 2 af væggene. Det sidste loftsværelse er udnyttet til værksted.
Banens opbygning:
Den overjordiske sporplan er meget enkel - en række enkeltsporede moduler mellem 2 stationer. I gavlværelset en vendesløjfe (grusgrav) i forlængelse af den "lille" station - i gangen en vendesløjfe (Industri, havn) i forlængelse af den store station. Fra denne er der forbindelse gennem "storebæltstunnelen" (paprør) ned til en skjult banegård med 5 spor (alle med plads til "Herningværket bloktog" + et tilsvarende godstog) - trafikken er ensrettet gennem den underjordiske vendesløjfe, der befinder sig under den "store" station og havne/industri vendesløjfen.
Anlægget er digitaliseret idet Märklins MFX og Motorola dekodere er udskiftet med Lenz og ESU (DCC) dekodere. Hele systemet styres ved hjælp af en Intelliboks og Märklins trådløse håndkontrol. Klaus er på jagt efter yderligere et par trådløse håndkontrollere. Alle signalerne på anlægget er hjemmebyggede med smd dioder, de påvirker pt. ikke kørslen, men der er planer om at signalerne skal computerstyres. På længere sigt vil der blive indført togstop så lokomotiverne ikke kan passere et signal der viser stop.


Billeder fra anlægget kan ses på link.

1 kommentar:

  1. fuldstændig genial modelbane!!!ville være fedt hvis vi kunne få en tegning over hvordan sporene løber.
    tusind takfor det

    SvarSlet