Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Vejle maskindepot ... en rigtig nostalgisk træremise.

Tirsdagsklubben i Vejle er meget produktiv. Der bygges færger i HO & N, bygninger i alle størrelser og figurer til modellerne.
Et af de større projekter er Vejle Station som HO model. Den første færdige bygning er træremisen. Denne er bygget efter tegningerne i Lokomotivet nr. 53 s. 17 ff. De materialer der er anvendt, kan findes på side 21 i samme blad. Der er flere billeder på link.

Færgen Christian IX. del 3.

Færgen er bygget som vandliniemodel. Den er bygget af 4mm krydsfiner (bund og dæk), dækket er derefter beklædt med bejdsede tændstikker. Resten af færgen er bygget af Evergreen Plasticard.
Redningsbådene er fra Billing Boats og presenningerne er lavet af papirlommetørklæder.
Færgen er sprøjtemalet med oliebaseret maling. Christian IX er skrevet med Letraset bogstaver.
Patineringen er lavet med Lifecolors Dust and Rust sæt (akrylfarve), der er påført med en fin pensel.
Besætning og passagerer er det billige sæt fra Roco, hvor figurerne er filet & skåret til indtil de kunne bruges til de situationer en færge lægger op til.
Der er mange sjove situationer på færgen, blandt andet tjeneren der har fået kaffe på jakken - fordi der er en kop der er væltet.
Færgen er bygget af Peter Scheibner. Besætning og passagerer er lavet af Tommy Olsen.

Märklin nyhed, PU(R) 9891 ex. TKVJ PE 1435.

Jeg faldt for denne flotte lille vogn, da jeg skulle hente mine Cl vogne. Den er sammen med den tidligere udsendte PU 9915 ex. TKVJ PE 1422 en fin repræsentant for de små stålbyggede åbne vogne som DSB overtog fra flere privatbaner (Citat fra bogen om Troldhedebanen: TKVJ var glad for disse solide jernvogne, men hovedparten blev alligevel solgt inden 1940. De første 8 gik til RHJ og MFVJ i 1931, mens DSB købte hele 60 i 1940. DSB købte først vognene, da det viste sig, at det var muligt at flytte akselgaflerne, så hjulafstanden kunne forøges uden de helt store udgifter. Dette havde betydning for fremførelse i almindelige godstog, hvor en hjulafstand på mindst 3,66 m. var minimum. Flytningen blev dog aldrig til noget, så vognene havde en hjulafstand på 3,5 m i hele deres levetid)
DSB anvendte hovedsageligt PU vognene til lokale transporter (kul) da de ikke egnede sig til brug i større godstog. Derfor blev der allerede fra begyndelsen af 50'erne ombygget/omlitreret flere af vognene til specialvogne/lokalvogne.
Märklins model er som forgængeren PU 9915 en fin efterligning af forbilledet - desværre er der en smutter i litreringen, r'et mangler i Pur. Pufferne er også forkerte, cylinderpuffer hvor det skulle være halvtlukkede kurvepuffer - Men Märklin er trods alt begyndt at lave noget dansk der ikke er fri fantasi. En stor tak herfra til de forhandlere der har taget det modige initiativ - med en lille kedelig vogn.
Det eneste der mangler er det lille trin under dørene, som TKVJ selv monterede da de købte vognene. På modelbanen vil det være passende med et par stykker (patineret) enten parkeret ved kulgården eller transporterende kul til modelbanens maskindepot.


Fotos på Jernbanen.dk af litra.PU(R)