Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Tog 2000 i Vojens.

Vi var en mindre flok der kørte til Vojens for at se Tog 2000. Allerede da vi skulle parkere kunne vi se at udstillingen var velbesøgt. Betegnelsen Tog 2000 er misvisende, da der også blev udstillet biler og fly i mange afskygninger. Den ene hal var desværre lukket, så pladsen var begrænset i forhold til de tidligere år. Men ellers en udstilling der er still going strong. Der blev udstillet 3 større modeltogsanlæg, Modulsammenslutningens anlæg er ikke arkiveret særskilt.


Dansk TT Klub,
Rise Trinbræt.
Tog 2000.  

SAMKA - En caroliner overlever.

Peter er nu gået igang med et nyt projekt. Han bygger coasteren Samka. En af de 23 coastere der blev bygget fra 1951 - 1959 vha. Marshall hjælp. Skibet blev bygget ved H.C.Christensens Stålskibsværft i Marstal. I model bliver skibet kun 38,5 cm lang og 7,5 cm bred.
Skroget er ved at være færdig, så det skal snart males. Da overbygningen er af træ, vil Peter bygge den separat.
Peter har nu grundet skroget og er igang med at slibe overfladerne plane før den endelige maling. Samtidig er han blevet færdig med dækslugen. Denne bliver først monteret når malerarbejdet på skroget er forbi.

Skibsdata:
Bygget på H.C.Christensens Stålskibsværft, Marstal -byggenr. 69
1 Reder: Arne Flyvbjerg, Nørresundby
Søsat 28/9 1956
Tonnage: BRT 149,49 tons
                NRT   69,04 tons
Kapacitet: 10700 cub.feet Grain, 10100 cub. feet Bale
Maskineri: Hovedmotor, 4 cyl. 2-takts Alpha diesel, type 404 V 240 - 265 HK v/375 omd/min
Hoveddimensioner: længde ved vandoverfladen 30,48 m
                               bredde på spant 6,48 m
                               dybgang lastet 2,69 m
                               Luge: 1 luge 12,9 x 4,1

Om Carolinerne:

23 stk, heraf 20 stk. bygget på H.C.Christensens Stålskibsværft, Marstal. 2 stk. på A/S Svendborg Stålskibsværft og 1 stk på Skibsværft Lilleø A/S, Korsør.
Søsætning. Caroline d. 4/8 - 1951 (første), Janto (idag Caroline S, Svendborg) 24/10 - 1959 (sidste)
4 Carolinere er forlist, 1 ophugget og 4 ukendt skæbne - 14 sejler stadigvæk. som museeumskib, fiskekvase, coaster eller live fish carrier.

Arendal Modeljernbaneklub - Fremoduler fra Norge.

Arendal Modeljernbaneklub udstillede i Neumünster i foråret 2009. Deres store og særdeles flotte HO anlæg var et af de indslag man virkelig husker. På de meget detaljerede moduler, kunne man finde flere muntre indslag fx. ungersvenden der forsøger at imponere pigerne ved at svinge med en mælkejunge.
Modulerne var standard FREMO.


Billeder.

Neumünster. Rasender Roland fra Göhren.

Rasender Roland har været udstillet adskillige gange, blandt andet på Jernbanemuseet. Selve anlægget er opbygget omkring 2 færgelejer (Wittower Fähre til Rügen), hvor der rangeres vogne til og fra færgen. Sejladsen med smalsporsfærgen samt af - og påsætning af vogne trækker altid masser af publikum.

Billeder.

Neumünster: N Spoor Nijmegen igen igen.

N Spoor Nijmegen var igen i Neumünster med deres lange anlæg. Desværre er der ikke sket meget siden sidst. Men den meget lange flersporede strækning (opbygget som kødben) giver mulighed for kørsel med mange lange tog på samme tid. Så på trods af at der var tale om en genganger var der alligevel noget at se på. 

Neumünster, Et Norsk Modulanlæg i HO.

Det Norske modulanlæg i HO var noget af det første man fik øje på, når man var sluppet forbi salgsstandene. Anlægget var opbygget af moduler, men i modsætning til klubben fra Arendal, der var det Norske indslag i 2009, var der tale om et forholdsvis fladt landskab. Så det var bygningerne og togene der sammen med nogle enkelte klippepartier viste at vi var i "Norge"

Et flot N-anlæg fra Hoogeveen.

Spoor-en Modelbouwclub "De Stoomfluit" Hoogeveen havde medbragt et større N-anlæg i Neumünster. På anlægget kørtes der med lange togstammer - op til 40 vogne. Der var også en bjergbane (Fleischmann tandhjulsbane). Der kørte fra det nederste niveau op til toppen af et "bjerg" - stigningen var virkeligt imponerende.
Billeder.

Hollandske Pemoba. Petershausen.

Petershausen var det anlæg Pemoba medlemmerne viste frem i Århus. Der er ligesom med Peterseck tale om en mindre by med bindingsværkhuse. Der sker en hel masse ting i byen. Tromles asfalt, fejes skorsten, arbejdes på stationen og i værkstederne, ringes med kirkeklokken så ringeren får sig en flyvetur og meget mere.
Billeder.

 

Hollandske Pemoba. Peterseck.

Hollandske Pemoba har 3 udstillingsanlæg, der alle er kendetegnede ved en særdeles enkel sporplan. Mange finurlige detaljer. Figurer der bevæger sig. Meget flotte hjemmebyggede huse.
Til udstillingen i foråret 2009 i Neumünster. Præsenterede de 3 Pemoba medlemmer anlægget Peterseck. Dette anlæg med bindingsværkhuse, bymur, det ugentlige marked, det specielle Märklin startsætslokomotiv, pakhuset, skorstensfejeren og meget mere, er et længere studium værd.
Billeder.

Et gammelkendt anlæg. Spur 1 Freunde Nord

Spur 1 Freunde Nord har været med et par gange. Heldigvis sker der en udvikling på deres anlæg. Dette er også et af de flotteste spor 1 anlæg, der optræder på de nordtyske udstillinger. Modulerne er flot dekorerede, ballast og landskab/farver går igen fra modul til modul. Billederne i fotoalbummet er således samlet fra flere udstillinger i Neumünster.
Her er så en lille video fra marts 2010
.

N-anlæg fra Eisenbahnfreunde Friesland e.V.

På udstillingen i Neumünster var Eisenbahnfreunde Frieslands store og spændende modulanlæg et frisk pust. Der er mange forskellige temaer på modulerne. Cirkus, tennis, ridebane, smalspor (spor Z) og meget mere se. billeder.

Hollandske Pemoba. Petershof.

På udstillingen i Neumünster var Petershof gemt væk i hal 3. Petershof er opbygget ligesom de 2 andre anlæg de 3 Hollandske medlemmer af Pemoba udstiller. Fyldt med spændende detaljer. Mange af dem er bevægelige. Selve modeljernbanen består af 2 rundstrækninger uden de store dikkedarer. Der er et par Fallercar biler der kører rundt. Men det seværdige er husene, scenerierne og de bevægelige detaljer. Billeder.
 



LGB anlæg fra Neumünster.

LGB anlægget fra Neumünsters LGB-klub skuffer efterhånden, et flot modul - 2 plastbyggesæthuse og en rundkreds hvor der kører et par tog rundt. Anlægget er efterhånden også en gammel traver, jeg tror det har været med - uden ændringer i et par år.

Flere billeder se indlæget Neumünster, marts 2010.

Neumünster, marts 2010.

Jan og Flemming kom alene afsted til Neumünster, fordi vi besluttede at aflyse lørdag pga. store mængder sne.
Vi tog hjemmefra kl. 8.00 og var ved hallen ca. 2½ time senere. Der var en lang kø, men da vi var kommet ind i Holstenhallen hjalp det på trængslen. 4 haller har jo plads til rigtigt mange.
Men nu til sagen. Der var udstillet 10 modelbaneanlæg + 1 Z-anlæg hos en forhandler + modeltog brugt som staffage på et flot havneanlæg inde i hal 3b (skibe).
Billeder - flere vil følge, når de enkelte anlæg beskrives.
Mere her!