Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Posten skal ud.

Brekina har udsendt to postbiler. En WV type 2 (folkevognsrugbrød) og en Opel Blitz. De er begge flot bemalede med Frederik IX postlogo. Altså epoke 3.
Opel Blitz i postvæsnets tjeneste passer godt med klubbens "år" 1959.
Opelen er leveret med flere løsdele til selvmontage. Bemalingen ser godt ud, med stafferinger - der dog skulle være ført ud over døren, logo og andre detaljer. Desværre er "postrummet" udført særskilt, da de danske Opel Blitz postbiler leveredes som enten "lavpandet" eller "højpandet". Vognen illuderer ganske godt den "lavpandede" model, (se side 316 i nedenstående bog) men førerhus og postrum skulle være sammenbygget. Men anbragt i bymæssig bebyggelse set lidt bagfra har vi en ganske fin pakkepostbil.
Rugbrødet er bemalingsmæssigt enklere og selvom den også ser ganske godt ud (korrekt), har postvæsnet desværre kun haft ganske få af denne type biler.(ses på s 201 i nedenstående bog) Og værre endnu, billedet daterer sig til 1968 så sandsynligheden for at WV type 2 har været anvendt som postbil omkring 1960 er ikke stor.
Kilde: Postautomobilet gennem 100 år. af Nils Bloch.

Turup Sprøjtehus fra Danscale.

Det var med frygt og bæven jeg begav mig ud i byggeriet af min nyervervelse Turup Sprøjtehus. Jeg har nemlig temmeligt dårlige erfaringer med resin byggesæt.
Stor var overraskelsen (positivt) da den lille fikse æske blev åbnet. Byggesættet består af 4 dele, husets vægge, taget samt 2 døre. Der er desuden vedlagt en folder med husets historie og en bygge - & malevejledning. Denne er lavet i punktform, er letforståelig og lige til at følge. Efter mindre end et kvarter var støbeblokke og støberester fjernet. Herefter vaskes fedt og oliefilm af. Da det hele var tørt igen, blev tag og mure limet sammen med Loctite Super Attak. Medens tag og mure presses forsigtigt (resin knækker nemt) sammen. se. foto.
En gang grunder - kaffepause - første gang maling af murene. Så skal alt have tid til at tørre. Næste klubaften får alt en ny gang maling og får så lov til at tørre. Tilsidst monteres dørene, her i åben tilstand. På fredag skal den så have en gang patina. Resultatet er et lille nydeligt hus der passende kan stå ved gadekæret i en lille landsby. Men resin kan let "sætte sig" med tiden, så der skal nok en eller anden form for afstivning (gulv) inde i huset der kan holde væggene på plads.

Mere om sprøjtehuse og Danscale. MY1287

Jytte bygger Helsinge Station.

Tallene i nedenstående liste svarer til antal klubaftener à 3 - 3,5 timers varighed - kaffepauser medregnet - hvor Jytte har arbejdet med Helsinge Station.
  1. Nu er Jytte gået igang med Helsinge Station. Det er ikke lige samlesættet for en begynder. Som det første har hun prøvesamlet hovedbygningen.
  2. Hun er gået igang med at lime kartondelene sammen. Det gik smertefrit med at samle selve huset. - Men så stødte der pludseligt problemer til. Spærene passer ikke ! de er ca. 1 mm for store. Så hva ska man grive å gjør i .... Jan blev tilkaldt og problemerne gennemdrøftes ...
  3. Problemet med hovedbygningens spær - klares ved at skære en lille strimmel af spærene. Derefter skal der skæres et 3/4 mm større hul i alle spærene, så det bliver muligt at anbringe dem på sidevæggene uden at disse presses ud af form !
  4. Så arbejder Jytte videre på Helsinge Station. Det er taget og spærene der står for tur. Efter montage af de sidste spær bliver udhængsbrædderne malet okkergule. På billederne kan forskellige dele af processen følges.
  5. Spærene på stationen får en gang grøn maling. Herefter er det murstenene der står for tur. Der er dog sket et mindre teknisk uheld, den ene væg er blevet spejlvendt. Det giver lidt ekstra arbejde, men er heldigvis ikke fatalt.