Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Eisenbahn & Modellbahnfreunde. Coburg.

Eisenbahn & Modellbahnfreunde. Coburg. kører smalspor i O, men der er enkelte steder på anlægget, hvor der optræder normalspor. Anlægget der blev vist frem i Dortmund var et stort modulanlæg, der umiddelbart ikke har et direkte forbillede. Men de gamle Østtyske smalsporsbaner i kystnært område har dog givet inspiration til flere af modulerne.

Dortmund 2010

Vi var 4 klubmedlemmer der deltog i Torbens årlige udflugt til Dortmund.
 Efter en opsamlingsrunde, var vi lige på besøg hos Bøje i en time, før vi kørte til Grindsted (00,30) og lod UNJ overtage styringen.
Efter en gnidningsløs (Amerikanske godstog kan man hurtigt få nok af) tur, stod vi 8½ time senere foran hallen.
Udstillingen var iår reduceret med 2 haller i forhold til tidligere, men der var alligevel nok at se på, for de udstillede anlæg var i den gode ende.
I modeltogsafdelingen var der kommet mange flere små producenter end der plejer.
De store var alle tilstede: Trix & Fleischmann havde begge små men flotte anlæg i spor N.  I HO var der ikke meget at komme efter hos Roco, Pico & Märklin der alle udstillede "som sædvanligt". Märklin må i den forbindelse gerne få et nyt udstillingsanlæg - man bliver træt af at se det samme år efter år. De 2 der rigtigt havde fornyet sig var Hornbygruppen med et bjergrigt HO anlæg og LGB hvor de triste miner fra sidste år var udskiftet med optimisme samt et flot lille anlæg.
Alle tilbehørsfabrikanterne, pånær Kibri der glimrede ved sit fravær, havde flotte udstillinger. 
Salgsboderne var der ikke nær så mange af som der plejer at være, men da det især var de almindelige forhandlere (HO & N) der var blevet væk, var der rigtigt meget spændende (dyrt) tilbehør/ byggesæt/ grej til forbedring af rullende materiel som jeg ikke har set før.
Kl.17.30 gik det så hen til bussen, efter en anbefalingsværdig udstilling. Bussen kørte atter hjemad (amerikanske godstog er et udemærket sovemiddel) og efter den obligatoriske schnitsel,- på størrelse med en normal tallerken,- kunne vi køre mod Danmark - nu med Miniature Wunderland på videoen. Kl. 3 landede vi atter i Grindsted efter en udbytterig tur.

Billeder kan I se lidt af det der blev udstillet. Hvis du har en hurtig internetforbindelse kan du prøve slideshow, sæt den på 2 sek. og husk at trykke fuldskærmsvisning i nederste højre hjørne.

Bøjes nye Märklin K anlæg.

Bøje har været medlem så længe klubben har eksisteret (medlemsnr. 1). Han har også haft et stort anlæg hjemme i kælderen i al den tid. Anlægget måtte desværre lade livet, da der for et par år siden begyndte at trænge fugt ind i det ene kælderrum. Nu er kælderen igen tør og Bøje har fået opbygget det anlæg der vises på billederne. Landskabet har der endnu ikke været tid til, men det kommer. Til gengæld er anlægget forsynet med alt i bremsemoduler og anden teknik, så det hele (24 kvm) kan forholdsvis enkelt styres fra "Centralstationen". Under det synlige anlæg er der en større opstillingsbanegård, der igen er elektronisk styret. Når vi til næste år igen skal til Dortmund, vil der nok være mere at vise frem, så fortsættelse følger.

Billeder
Prøv at se billederne som slideshow med 2 sek pr. billede (kræver hurtig internetforbindelse). Husk at trykke fuldskærmsvisning i nederste højre hjørne.

P & T's Perrontraktor + Kærre.

I Lokomotivet nr.23 s.58ff er der en beskrivelse af hvordan man bygger en perrontraktor, kærren beskrives i nr.24 s.35f. Til vores byggeri har vi fået fat i Banetjenestens byggesæt (fx.Hejlesen i Vejle). Med byggesættets udførlige vejledning som grundlag, samles traktoren på en times tid, det er forholdsvis enkelt, men kræver akkuratesse, da det er meget let at få øje på skævheder på en så lille vogn. Før rattet monteres, skal traktoren bemales, bemandes samt forsynes med trådnet omkring ladet - til pakkerne (af nylonstrømper) - fremgangsmåden er beskrevet i Lokomotivet (nr.24). Hvis byggesættet ikke er til at skaffe er der en udemærket liste over hvordan de enkelte dele laves i Lokomotivet (nr.23), men de er meget små, så der skal ikke rystes på hånden. Den færdige DSB traktor er et byggesæt fra Epokemodeller. Da vi ikke har et byggesæt til postkærren og den virker anderledes enkel at bygge, vil vi lave den jfr. Lokomotivets beskrivelse.


På besøg hos Klaus.

Jeg har i over et år truet med at besøge Klaus for at fotografere hans Märklin K - skinneanlæg. Hele anlægget er opbygget af moduler, der løber i den ene halvdel af en gang. Det er så forlænget så det bliver ca. 15 m langt ved at lave et hul ind i gavlværelset for enden af gangen. Her fylder anlægget foreløbig 2 af væggene. Det sidste loftsværelse er udnyttet til værksted.
Banens opbygning:
Den overjordiske sporplan er meget enkel - en række enkeltsporede moduler mellem 2 stationer. I gavlværelset en vendesløjfe (grusgrav) i forlængelse af den "lille" station - i gangen en vendesløjfe (Industri, havn) i forlængelse af den store station. Fra denne er der forbindelse gennem "storebæltstunnelen" (paprør) ned til en skjult banegård med 5 spor (alle med plads til "Herningværket bloktog" + et tilsvarende godstog) - trafikken er ensrettet gennem den underjordiske vendesløjfe, der befinder sig under den "store" station og havne/industri vendesløjfen.
Anlægget er digitaliseret idet Märklins MFX og Motorola dekodere er udskiftet med Lenz og ESU (DCC) dekodere. Hele systemet styres ved hjælp af en Intelliboks og Märklins trådløse håndkontrol. Klaus er på jagt efter yderligere et par trådløse håndkontrollere. Alle signalerne på anlægget er hjemmebyggede med smd dioder, de påvirker pt. ikke kørslen, men der er planer om at signalerne skal computerstyres. På længere sigt vil der blive indført togstop så lokomotiverne ikke kan passere et signal der viser stop.


Billeder fra anlægget kan ses på link.