Med UNJ til Dortmund.

Denne gang var vi kun 4 deltagere fra SVJMJK på UNJs bustur til Dortmund. Jan og Flemming kørte som sædvanligt fra klubhuset - nu virker alle togveje og signaler (lok stopper for rødt, medens de kører forbi i modsat retning) - kl.23.00. Undervejs til Grindsted hentede vi først Bøje - automatikken på hans store bane er næsten på plads, så der bliver nok mere at fotografere næste år. se Bøjes anlæg.
Vi brugte en ½ time på herlighederne før turen fortsatte til næste stop.
Tommy har også et stort togrum - men her er der ikke sket ret meget siden sidst - men Tommy har til gengæld fået en hjælper til banen (det varet dog nok en 6 - 7 år). Foreløbig står byggeriet lidt på stand by. Der er ovenikøbet inddraget plads til barne- og klapvogn under anlægget. se Tommys Anlæg.
Herfra gik det så hen til Stationen hvor bussen til Dortmund ventede.
Efter en lang tur - denne gang med videoer med alt fra Assens Roebaner, Franske sidebaner, tandhjulsbaner i Alperne til jernbanehistorie (tak til Martin), eneste anke - lange amerikanske godstog er lettere at falde i søvn til !!!
Vi ankom til Dortmund lettere forsinkede på grund af vejarbejde med tilhørende stau ved Elbtunnelen.
Det går tilsyneladende ikke så godt for modeltogsbrancen - flere af de store stande - bla. Roco/Fleichmann, Hornby/Lima/Arnold og Piko var meget mindre end tidligere, det samme gjaldt mange af forhandlerne. Der var også flere små specialforretninger - f.eks en forretning med gipshuse, Bloxx, US modells der ikke var tilstede. Der var derfor kun modeltog i 2 haller (hal 4 & 7 begge er lidt større end Valbyhallen)
Men der var dog nok at se på alligevel. En hurtig rundtur til de forskellige forhandlere og produksenter om formiddagen resulterede i indkøb af en håndfuld biler til 5€ pr.stk. og flere Miba specialhæfter om landskabsbygning, vand og godstransport.
Her flg. en billedkavalkade hovedsageligt fra hal 4 & 7.
Gl.campingvogn til transport/opbevaring og udstilling af modelbanen !

Der var flere af forhandlerne der solgte mere eller mindre færdige moduler/anlæg.
Her et anlæg, lige til at tage under armen og installere derhjemme.

Her en station i H0
Her en imponerende bro.
.
Andre demonstrerede "Digitale herligheder"
Eller bevægelige cykler, både, knallerter og små biler i alle skaler.
Der var også en forretning udelukkende med røg og damp !
Har man penge - her bygges anlæg til private og udstillingsbrug.
Faller:
Legeområde for børn.
HobbyTrade:

Måske starten på et epoke II eventyr.
De små tipvogne renses for "kulstøv" mellem turene på anlægget.

Die Semmeringbahn - Køln Modellbau Team.
Flåmsbana - ModelSpoorTeam deMaslijn.
Der var også Z anlæg:
Små kuffertanlæg.

Tilbage til H0
BDEFs hjørne.
Lenz0

LGBs udstillingsanlæg.
Märklin I
Minitrix
Märklin
Auhagen
Også en mulighed til modelbanen.
Vué over halvdelen af Auhagens dioramaer.
Der bygges Graner 
Naturtro !!!
Berlin - Brandenburg Stadtgeschichte
LGB anlæg - Wuppertaler Stadtwerke
Og en gammel kending.
Bliktog
Endnu et Hollandsk anlæg
Koblenz

Modellbahnclub Holtzminden. 0e
Idé til Fiddle Yard!
Amerikansk anlæg- smalspor
Men der var også andet end tog
Pres modstanderen i barrieren og vind ! Deltagerne i dette ræs var mellem 8 og 10 år.
Tyske mesterskaber - det går flyvende for favoritten!
Der var selvfølgelig også skibe, entreprenørmaskiner, tivoli m.m.
Men klokken nærmede sig 17.30 så det gælder om at finde bussen på P-platz C2.
Her blev vi mødt af 3 sæt (2 heste med kvindelige ryttere) Polizeiryttere - der var en vigtig fodboldkamp samme aften.
Da alle var stuvet ind i bussen kørte vi først til Ostertal - 3 timer - hvor aftensmaden ventede.
Salat/forret.
Schnitzel mit Fritten.
Efter aftensmaden gik turen videre nordpå. Forstyrret af vittigheder på alder med Metusalem. Men endelig blev der ro så vi kunne sove. Kontrollen ved den Dansk-Tyske grænse indskrænkede sig til en kort ordveksling mellem chaufføren, rejselederen og en politimand der havde potentiale til at være deltager næste år.
Efter aflæsning flere steder langs motorvejen kom vi endelig til Grindsted - 15 min for sent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar