Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

"Børneværelsesanlægget" hos SMT - vi bygger igen !

Så arbejder vi igen på "Børneværelsesanlægget".
Vi skal have lavet træarbejdet færdigt. Spartle huller, save kanterne til så de følger det kommende landskab og fylde de sidste huller (understøttelse til styroporpladerne). Den oprindelige plan med et stort bjerg som dække for den ene vendesløjfe er opgivet, og erstattet af en granskov der vha. små optiske tricks skjuler den ene kurves forløb.
Der bliver også bygget stationsbygning og et mindre skur/garage/kolonihavehus fra Kibri.
Bropillerne er på plads, de skal dog males betongrå.
Jan saver kanten til!
Nu følger kanten det kommende landskab.
Revner, sprækker og skruehuller er fyldt med filler. Hvorefter de slibes glatte.
Og males lysegrå.

Døre og vinduer er limet fast.
De overtallige bropiller kom også på arbejde.
2 elastikker holder bygningen medens der limes.
Stationsbygningen mangler nedløbsrør og lysninger ved kældervinduerne.
Kibris lille haveskur har fået limet glas i vinduerne.
Ellers klikkes det bare sammen. Dvs. 3 dråber lim til glasset i vinduerne og brædderne for enden af taget.
Første "hus" i kolonihavekolonien er bygget.
Og så skal der laves landskab!

Der pusles med det elektriske.

Jan er arbejder med signalerne i østenden af Troldhede station. Da indkørselssignalerne skal have indflydelse på toggangen - skjulte spor fra henholdsvis kælderen (Ejstrupsporet) og Grindsted (DSB-Herning) - skal der udføres lidt mere ledningsarbejde end normalt. Udkørselssignalerne skal derimod bare forbindes med kontakterne - det er nemlig lokomotivføreren der skal holde for rødt - da der ikke bliver lavet bremsestrækninger foran signalerne.
Per har gang i Grindsteds sportavle - her skal det nemlig også indikeres om der er fri bane med DSB - over flg. imaginære stationer: Brande - Herning - Kibæk - til Troldhede. Vi skal jo helst undgå uheld på de skjulte strækninger.
Per arbejder på Grindsted Stations sportavle.
Besatmeldernes elektronik er ret simpel - en transistor, 2 modstande og en kondensator pr. spor samt 2 dioder til fælles strømforsyning - der er selvfølgelig også en lysdiode i hvert spor.
Indkørselssignal for Herningsporet - desværre alt for tæt på stationen, men den rigtige placering befinder sig inde på den skjulte strækning. Ejstrupsporets signal skal stå på den modsatte side af sporet med MZ´eren.
Så kom begge indkørselssignaler på plads. I 1:1 havde Ejstrupsporet ikke hovedsignaler.
Der bores hul til udkørselssignalet for spor 2.
Oppe på værkstedet pakkes der til lørdagens arbejde hos SMT. Træklodserne skal blive til bropiller - males betongrå.
Stationen får også en kælder med riste over lysningerne. Derfor limes der et ekstra stykke på murene.
.

"Børneværelsesanlægget" - Stationsbygningen gøres klar.

Stationsbygningen får den samme behandling som remisen. Den bliver dog ikke svinet med mørkegrå maling. I stedet bliver den malet med "Brændt Sienna", igen for at fjerne plastskæret og få lidt spil i murværket. "Pyntebåndet" midt på bygningen bliver malet hvid, så det springer mere frem.
Stationsbygningen har fået en ordentlig omgang maling, der derefter er fjernet igen med et stk. køkkenrulle.
Herefter har stationen fået et hvidt mavebælte.
Så er vi klar til at lime stationsbygningen sammen