De har bla. fået fremstillet en CUK - 3 akslet rystevogn - ved at sammenbygge 2 CU vogne.
Den forskydelige aksel - kan bevæge sig sidelæns og holdes på sporet af et stk. fjedertråd der presser akslen ned mod sporet.
For at ekvipagen kan gå gennem industrisporskifter - altså ikke Ribes sporskifter - er aksellejerne på de 2 yderste aksler boret ud så de har opnået en større vandring.
Det var et udbytterigt besøg, hvor Ribefolkene fortalte, hvorledes de bygger landskab - vand, grøde, træer --, huse - de fik omvendt Jytte, der nu vil forsøge sig med samme type karton som Ribe benytter.
Læsseprofilet på Ribe station stod oprindeligt et andet sted. Da den skulle tages ned - blev den bare savet over et stykke over den betonklods der holdt den på plads.
Da den blev rejst i Ribe, blev den spændt fast mellem et par vinkeljern (monteret i beton). Men tiltroen til dens stabilitet var ikke stor. Derfor var den forsynet med barduner, der skulle sikre at den holdt sig oprejst når det blæste.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar