Hvad sker der i klubben - se Aktivitetskalender

SMT Fødselsdagssalg.

SMT har valgt en af årets varmeste dage til deres fødselsdagssalg.
Der er kaffe og kringle, gode tilbud, kørende demonstrationsanlæg, barneværelsesbyggere m.m.

Og så bygger vi "Børneværelsesanlæg"

Relæer, spor i kælderen og computerstyring.

Vi har fundet kassen med "telefonrelæer" frem. Vores elektronikmand er nemlig gået i gang med at gøre Grindsted Station fjernstyret. Stationen bliver lavet, så den kan fjernstyres fra en computer. Hvis kontakten stilles modsat er der ganske almindelig analog styring fra sportavlen.
I kælderen fortsætter Jan med puslespillet - hvordan undgår vi kurver i enderne af Piko skifterne. Der er ingen problemer med Roco og Peco skifter, hvor drevene er skjult under sporet.
Per lodder igen, igen ..... på Grindsteds Sportavle.
Dekoder, relæ og klemrækker til de første 6 skifter er sat op.
Decodere til 54 skifter fylder godt.

Der er mange relæer tilbage, så det er muligt at resten af stationerne også bliver delvis computerstyrede. D.v.s. 1 mand m/k kan styre toggangen fra kælderen.
Der arbejdes med puslespillet.
Prøvetoget er klar til at blive skubbet ind over det nylagte område.


Klargøring til Åbent Hus (Huset har 25 års jubilæum)

Det føles helt forkert, men klubhuset har snart 25 års jubilæum. I den forbindelse skal vi have åbent hus samt et arrangement for klubber.
Vi er derfor gået igang med flere små projekter der skal forbedre driften på anlægget, i første omgang går det ud over de 2 klapper ind til anlægget fra entréen og klappen i kælderen.
Samtidig benyttes lejligheden til at ændre sporforløbet på klappen i kælderen, så sneplovene på maskinerne ikke rammer Pico drevene.
Der er også store arealer der skal dekoreres, i første omgang med forskellige græsblandinger.
Der måles op
Saves
Skubbes på plads og fastgøres
Der loddes
Skinnerne er klar til montage, når der er limet støjdæmpende underlag på pladen.
Alt (næsten) er klar til dekoration af Varde å's omgivelser - den store spand indeholder fortyndet lim.
Bolhede er udskiftet med Gravlund - nu skal vi lige have bygget, plantet og lavet veje.
Funderbro, teglværksbygninger og lergrav samt tipvognsbane og så skal husmandsstedet bygges færdigt.

HobbyTrade MT.

Så kom den endelig på markedet - HobbyTrades MT.
En flot maskine til epoke II (1927 - 1941{43}) mere se Jernbanen.dk hvor der også er billeder af originalerne.
Årets Julekort !!! - epokeforvirring -
HobbyTrade har igen benyttet sig af ægte træ til vognkassen. En særdeles god idé, da det er med til at gøre vognsiderne mere "levende" - ser ikke plastikagtig ud og der er et naturligt spil i træet.
Vognkassen og taget er forsynet med et væld af detaljer f,eks brevsprække i postafdelingen, vinduesvisker ved førerens plads og stiger op til taget.
En speciel maskine


Frit kig gennem tagrytteren !
Postkasse og dørhåndtag.

Lekbo, Hobbytrade/F2010 MT samt Ardelt !!!

Vi tog på vores efterhånden traditionelle udflugt til Lekbos sommer-telt-udsalg! Parkering foregik i år på marken overfor Finns forretning. Vi parkerede altså ved siden af et par rundballer og en række biler.
Seancen var som sædvanligt velbesøgt, men der var desværre tale om "Tordenskjolds soldater". Det er selvfølgeligt hyggeligt at møde de samme mennesker og det er trods alt ikke hver dag vi render sammen med folk fra Ålborg MJK, Kolding MJK, JMJK m.m.
Der er travlt i butikken.

Der var igen stillet et stort telt med fristelser op - Roco, Heljan, Acme, Hobbytrade, Fleischmann, Hobbytrain m.m samt Witzel og hans byggesæt, lim og værktøj.
Witzel havde medbragt et pænt sortiment.



I gavlen længst væk fra indgangen stod der et bord med kommende modeller fra Decas/McK. Da der var tale om produktionsprøver var der selvfølgelig enkelte småting - især farver - der bliver ændret på produktionsmodellerne.
De to Ardelt traktorer ser ud til at blive et must - der er mange lækre detaljer f.eks komplet førerhusindretning.
Da Ardelterne gennemgik mange officielle og lokale ombygninger, bliver der tale om et væld af varianter (alle med fotodokumentation)
Ardelt - Ardelt
Her i "moderne" udgave dvs efter 1972.
Flot lille traktor, der kommer med lyd samt stræknings, ranger og særtogslys
Frichs Ardelt
Epoke III litra og litrering - rotorblinket kommer selvfølgeligt ikke med på produktionsmodellen !?
Det er især den grå farve på MR/MRD i forgrunden der driller.
Heljans Lynette - der er desværre ikke fastsat termin for HHJ og VNJ.
Flotte - skal i samlingen selvom de alt for nye, 
Endelig ! kom den. Imponerende detaljer og gode køreegenskaber. Mere flg. da formanden ikke kunne nære sig!
Inden hjemturen røg der lige et par pølser eller 4 i skrutten. 

Vi gør klar til "Lange Tog"

Vi har travlt med at rydde op, sortere, fejlrette og gøre rent. Der er nemlig 4 dage til de første "lange tog" kørere dukker op. Vi har haft gang i støvsugeren og støvkosten - edderkopper -. Tossegræs, karklude og værktøj er flyttet på plads - det hele dukker nok op igen næste mandag.
Varde Å - det hjælper når der er ryddet op og malet.
Træklyngen foran Graulunde er genrejst.
MA - lyntoget farer forbi Ansager.
Fungerer det hele tilfredsstillende.

Rensetoget - NOCH rensepuder under J.A.F. vogn - kører ud fra Troldhede Station.
Teglværket er flyttet for at gøre plads til karklude.
Rensetoget og lyntoget har lige passeret hinanden på Grindsted Station.
.