Så kom de endeligt - DWAs CX vogne med varianter. Vognene er flotte, velkørende og med mange filigrane detaljer i ætset messing. De er forsynet med fjedrende puffer, der er så spinkle/flotte at man skulle tro de var lavet af Weinert
Der er i første omgang udsendt 3 togførervogne, heraf 2 med strækbånd. 3 almindelige teak vogne. 2 pladebeklædte vogne, hvor vognkassen er lavet i ætset messing samt 1 gråmalet specialvogn med blændede vinduer.
Specialvognen.
CXM 4506 fik aldrig strækbånd - se www.jernbanen.dk billede af vognen i 1965 - vognen fungerede som togførervogn fra 1947 til den blev udrangeret i 1966.
De 3 CXM vogne har været savnet. Nu bliver det endeligt muligt at oprangere korrekte epoke IIIa - IIIb godstog uden at ty til selvbyg.
De sidste CXM vogne fungerede hovedsageligt som togførervogne i Vestjylland (1959/60 - 1968). Esbjerg - Tønder - Tinglev. Esbjerg - Struer. Herning - Viborg m.v.
Togførervognene fik et længere liv end CX vognene idet de sidste blev udrangeret i 1968. Flere er bevaret hos jernbaneklubberne, men for det meste tilbageført til CF (Epoke II), en endte som havehus på Sjælland og et par stykker blev ombygget til specialvogne.
Epoke IIIa godstog med CXM uden strækbånd, DII maskine og PF vogne.
Epoke IIIa/b Godstog med DIV, CXM uden strækbånd og PF vogne
Epoke IIIb Godstog med DIV, CXM med strækbånd og PF vogne.
Pladebeklædte CX vogne
De to vogne er utroligt flotte. Med ætsede detaljer og litreringer der står knivskarpt.
Teak CX vogne.
Så er vi klar til skoleudflugten - feriekolonien eller kørsel på en af DSBs sidebaner. De listebeklædte CX blev i 50'erne anvendt på DSBs sidebaner med f.eks O, D og høj F som trækkraft.
Men flere stationer havde et par stykker stående, så de kunne kobles på den normalt solokørende motorvogn når der var skoleudflugt. De sidste CX blev udrangeret i 1959 - flere blev herefter ombygget til specialvogne og et par stykker endte som kolonihavehuse/sommerhuse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar