Dekas har udsendt en ny CM vogn. Denne gang er der i modsætning til de tidligere udgivne CM-vogne fra Heljan og HobbyTrade tale om en pladebeklædt vogn - CM(VII) jfr.jernbanen.dk. Det drejer sig om 5 vogne fra nummerserien 2193 - 2202 dvs. der er allerede lavet halvdelen af de mulige vogne.
Vognene blev ombygget fra kedelvogne med tagrytter litra CN midt i 30'erne. De var ret korte (18,72m) og fik derfor kun 64 pladser i 8 kupeer.
I 50'erne og 60'erne blev de især benyttet som bivogne til MO(K) på f.eks præriebanen, Skjern - Århus og andre sidebaner. Men de kunne også en sjælden gang ses i et forløbertog/dubleringstog i forbindelse med højtiderne.
De nye CO vogne
CM 2195 og CM 2197
Gavl med inddækning.
Gavl med vinger
Flotte litreringer!
Detaljerede og farvede harmonikaer og hængere.
Mange detaljer på undervognen.
Gangside med markerede døre m.m. Farve ??
Kupeer med "Læderstole" og bagagenet !!
Fin vægt.
De 5 forskellige vogne
Spids CM fra Hobbytrade, tagrytter CM fra Heljan og Dekas pladebeklædt CM.
Vognen er påtrykt Vv 37t. Jernbanen.dk siger Taravægt 37,5 t. Hvilken af disse to angivelser er rigtig? (eftersom Vognvægten indbefatter et antal passagerer, må den nødvendigvis være større end Taravægten)
SvarSlet