Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

De nye CO vogne fra Dekas.

Så dukkede der endnu en vogn fra CN klanen op. Det drejer sig om 3 CO vogne fra nummerserien 2651 til 2654, der stammer fra en ombygning i 1937 hvor 4 vogne skiftede litra til CX. Vognene blev ombygget fra kedelvogne med tagrytter litra CN. CO(XI) jfr.Jernbanen.dk. var en ret kort vogn (18,72m) men fik alligevel 79 pladser i 2 storrum - 1 ryger og 1 ikke ryger. Årsagen til at de fik litra CO var antallet af passagerer. CP vogne havde 74 eller derunder medens CO havde over 74.
Vognene er typiske repræsentanter for Knutzens store ombygning/modernisering af passagervognene i 30'erne og 40'erne. Med hvælvet tag, rammeløse spejlglasruder, birkefiner på væggene og lædersæder med høje rygge.
I 50'erne og 60'erne blev de især benyttet som bivogne til MO(K) på f.eks præriebanen, Skjern - Århus og andre sidebaner. Men de kunne også en sjælden gang ses i et forløbertog/dubleringstog i forbindelse med højtiderne. I 1967 blev 3 vogne solgt til HFHJ som anvendte 2 af vognene til 1975.

CO 2651 og CO 2653


Gavl med og uden inddækning.

Træbogie

Berliner - Jernbogie 

To storrum samt toilet og togførerrum.

Togførerkupé med indretning og flotte højryggede lædersæder.

Der er lidt tomt på toilettet!

Hvordan skilles vognen:

Tag forsigtigt fat i vognens sider - træk ud!

Bunden "falder" ud med et lille slag.

Vognen samles igen ved at skubbe bunden på plads.

1 kommentar:

  1. Fin beskrivelse / vides der noget min. radius !

    SvarSlet